کد خبر: ۲۵۶۷۶
|
۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
به منظور توسعه بازار صادراتی.

عسل صاحب شناسنامه می‌شود| اصالت سنجی، کنترل کیفیت و رتبه بندی عسل و گرده گل برای جلوگیری از تقلبات

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آرمان شهد آریان، گفت: با توجه به اینکه تقلبات زیادی در حوزه عسل صورت می‌گیرد و مردم اعتمادشان نسبت به این محصول از دست داده‌اند؛ بنابراین با تهیه شناسنامه و اطلس گرده شناسی، ارائه روش نوین و ارتقاء یافته گرده شناسی عسل با استفاده از فناوری میکروسکپ الکترونی نگاره در تلاش هستیم بازار صادراتی این محصول را توسعه دهیم.

احمدرضا محرابیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آرمان شهد آریان، مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به فعالیت این شرکت، اظهار کرد: ما در زمینه کنترل کیفیت عسل فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم. با توجه به اینکه تقلبات زیادی در حوزه عسل صورت می‌گیرد و مردم اعتمادشان نسبت به این محصول از دست داده‌اند و این باعث شده هم تقاضا کاهش یابد و نیز به دلیل رعایت نشدن بسیاری از استاندارد‌های کیفی در داخل کشور و هم سطح بین‌المللی صادرات این محصول به اروپا تقریبا به صفر برسد.

وی تصریح کرد: در حقیقت معیار‌ها و روش‌هایی وجود دارد که در کنار هم می‌تواند عسل را کنترل کیفی کند. یکی از دستاورد‌های این شرکت دانش‌بنیان این است که ما در زمینه گرده شناسی عسل به عنوان یکی از معیار‌هایی که می‌تواند منشاء گیاهی عسل را تشخیص دهد ورود کردیم. در همین رابطه این شرکت با تیمی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور در راستای ارزیابی، اصالت سنجی، کنترل کیفی و رتبه بندی عسل و دانه گرده گل فعالیت‌هایی را در اولویت کاری خود قرار داد.

محرابیان گفت: آرمان شهد آریان با تهیه اطلس گرده شناسی ایران، ارائه روش نوین و ارتقاء یافته گرده شناسی عسل (ملیسوپالینولوژی) با استفاده از فناوری میکروسکپ الکترونی نگاره در قالب ثبت اختراع، نگارش استاندارد بین المللی گرده شناسی عسل، ایجاد آزمایشگاه تخصصی گرده شناسی و نیز ایجاد سیستم رتبه بندی عسل مبتنی بر معیار‌های بومی و ملی در این راستا فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: در همین راستا اطلس گرده شناسی ایران را تهیه کردیم که یک مرجع برای مطالعه به حساب می‌آید. همچنین در کنرا این موضوع در تلاش هستیم که عسل‌های موجود کشور را از لحاظ کیفیت رتبه‌بندی کنیم و این کار با کمک آزمایشگاه‌های همکار در داخل کشور (سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو) و مطابق با استاندادر‌های اروپایی کیفی سازی می‌شود. تا جاییکه اولین استاندارد بین‌المللی عسل را با کمک سازمان جهانی استاندارد ISO و نیز سازمان جهانی کودکس CODEX تهیه کردیم هم اکنون در سازمان جهانی در دست بررسی است.

وی تأکید کرد:در حقیقت بحث کنترل کیفیت عسل و تولید فرآورده‌های دانش بنیان زنبور عسل از اولویت این شرکت است که در همین رابطه دو مورد اختراع را در حوزه دانش فنی جدید عسل و بحث تولید گرده گل به عنوان یک مکمل غذایی ثبت کردیم.

محرابیان ادامه داد: یکی از معیار‌های است که می‌تواند کشور را در صنعت جهانی عسل ارتقا دهد برای عسل آنالیز‌های شیمایی، گرده شناسی، ارگانولپتیک، میکروبیولوژی و نیز آنالیز ترکیبات شیمایی غیر طبیعی (نهاده‌های شیمایی، آفت کش ها، آنتی بیوتیک‌ها و..) در کنار هم تحلیلی جامع و دقیق جهت ارزیابی و کنترل کیفی و تعیین سلامت، تعیین منشاء گیاهی و تقلبات عسل پدید می‌آورد. از سویی دیگر به کار گیری همه این آنالیز‌ها مبنای تعیین اصالت عسل، طبیعی می‌شود. به علاوه با کار گیری این آنالیز‌ها نظام رتبه بندی عسل طبیعی در کشور ایجاد می‌شود که ضمن افزایش اعتماد مصرف کنندگان سبب قیمت گذاری منصفانه و رقابت سالم تولید کنندگان جهت تولید عسل با کیفیت، ایجاد برند ملی، ارتقاء صادرات فرآورده‌های زنبور عسل و رونق اقتصادی کشور خواهد شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد: در کشورمان برای عسل شناسنامه نداریم این کار را برای اولین با یکی از شرکت‌های خصوصی کشور در حال انجام است و قرار است تهیه شناسنامه عسل‌های با اولویت کشور از منظر صادرات تهیه شود که در نوع خود یک مرجع به حساب می‌آید. همچنین در نظر داریم برای تمام عسل‌ها در قالب طرح‌های تحقیقاتی و رساله‌های تحصیلات تکمیلی شناسنامه تهیه کنیم. قصد داریم برای گرده گل و محصولات فرآورده‌های دانش‌بنیان تولید کنیم؛ بنابراین برای تولید عسل قصد براین است هم در بحث دانش بنیان و هم در بحث رتبه بندی عسل‌های دارویی فعالیت‌هایی را انجام دهیم.

محرابیان اضافه کرد: طرح گرده‌شناسی را به عنوان اولین معیار حدود ۸ سال پیش شروح کردیم؛ ولی شرکت دانش‌بنیان از یکسال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است. گفتنی است این شرکت با حمایت‌های پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی و نیز همکاری با سازمان استاندارد، از وجاهت علمی برخوردار بوده و گواهینامه‌های صادره آن دارای اعتبار بوده و مبنای ارزیابی عسل و گرده گل است.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی